K optimalizaci našich webových stránek používáme cookies. Více o cookies.
ZŠ Eduarda Nápravníka Býšť, Býšť 72
533 22, okres Pardubice
Velikost obce – 1 549 obyvatel
Kraj – Pardubický
Web – https://www.byst.cz/zakladni-skola/zakladni-skola-2/
Žáci 6.B ZŠ Eduarda Nápravníka v Býšti se zúčastnili ročního projektu Mladí pro klima ve školním roce 2021/2022. Poznali okolí školy všemi smysly. Přemýšleli, co je to klimatická změna. Strávili prima tři dny v Horním Maršově. Vytvořili klima mapu a místní akční plán obce. Realizovali několik opatření: pítka pro ptáky, tři Dny bez aut, Mňamka týden ve školní jídelně, aby se omezilo plýtvání potravinami, učení třídění odpadů dětí ve družině, trh přebytků rostlin. Naučili se prezentovat a obhájit svoji práci před veřejností. Zjistili, že každý může udělat něco pro přírodu.
Tento projekt je žákovský. Hlavní roli hrají žáci, ne učitelé. Učitelé jsou pouze průvodci. Žáci jsou vedeni k odpovědnosti za projekt. Musí si rozdělit úkoly, promyslet, co všechno je potřeba udělat, domluvit termíny, prezentovat svou práci před ostatními.
Žáci si nastavili pravidla spolupráce a komunikace ve třídě. Popsali své silné stránky.
Poznali okolí školy všemi smysly. Např. na školní zahradě vnímali různé zvuky okolí, míchali voňavý koktejl z přírodnin, zkoumali okolí hmatem, dívali se na svět pomocí zrcátek, zaznamenali detaily školní zahrady mobilními telefony. Přemýšleli, co je to klimatická změna, jak vzniká, jaké má dopady na přírodu a lidi. Zjistili, jaké důsledky může klimatická změna mít na ČR. V únoru strávili prima tři dny v Horním Maršově. Poznali příklady adaptačních a mitigačních opatření. Vytvořili klima mapu Býště a místní akční plán. 4. dubna uspořádali setkání s paní starostkou, paní ředitelkou, rodiči a prarodiči, aby jim představili projekt Mladí pro klima. 7. dubna někteří žáci jeli představit náš projekt ostatním školám do Hradce Králové. Rozhodovali se, která opatření jsou schopni realizovat. Vytvořili si úkolníček k jednotlivým opatřením, aby na nic nezapomněli. Realizovali opatření: učit děti ze školní družiny třídit odpad (1. 6.), v květnu a v červnu vytvořili systém hodnocení obědů a sestavili jídelníček v rámci Mňamka týdne ve školní jídelně, uspořádali třikrát Den bez aut, vytvořili keramická pítka pro ptáčky, uspořádali trh přebytků (výpěstků) během zahradní slavnosti (13. 6.). 16. června prezentovali celý projekt svým rodičům, vedení školy a paní starostce během slavnostního zakončení projektu. Shrnuli, co všechno zvládli v rámci projektu a jak by mohli pokračovat. Vytvořili mapy zkušeností. 23. června se zúčastnili konference Mladí mají slovo v Praze.
Žáci v rámci programu vytvořili:
Jednou měsíčně Vám budeme e-mailem zasílat zajímavé postřehy, doporučení, tipy a inspiraci k tématu místně zakotveného učení. Konkrétně se jedná například o doporučení na nově vzniklé publikace, semináře, na které se můžete přihlásit, možnosti zapojení do projektů, naše nové newslettery, a další.
Je škola, která aktivně mění své okolí, pomáhá žákům vytvářet si vztah k místu, dává žákům slovo, připravuje je na skutečný život, je otevřená komunitě a mění svět k lepšímu.